PROJECTES P4C

EXPERIMENTEM

Aquest curs hem estat a l'aula dels Setciències, per això a la nostra aula hem vist cada dia material i objectes relacionats amb el món científic.
Moltes nenes i molts nens han gaudit de l'espai de ciències, però quan estàvem a la nostra rotllana de classe sovint sorgia el desig de fer experiments.
Per això aquests últims dies del curs vam decidir fer algunes experimentacions i sobretot fer hipòtesis i comprovar que passava al final de l'experiment. A la vegada teníem com a objectiu veure com la ciència pot ser molt divertida.
 
LLET + SABÓ + COLORANT ALIMENTARI
 
(Experiment on juguem amb la tensió de la superfície dels líquids)

 
 
En un plat posem llet i hi llancem unes gotetes de colorants (els colorants no es dissolen pels greixos de la llet).
 
Després afegim una gota de sabó , els colorants es barregen perquè es trenca la tensió superficial de la llet.
 
Joana:  què passarà si posem sabó?
 
Nens:
 
-es rentarà tot, perquè el sabó renta.
 
-es quedarà de color verd
 
-ningú es podrà beure la llet perquè el sabó no es beu
 
-es farà magia perquè es barregen els colors
 
Quan comprovem veiem que el sabó sí pot fer que es colors es barregin.
 
 


 
 
 
 
 
 
VOLCÀ
 
 
Aquest altre experiment és força espectacular, perquè els ingredients donen com a resultat una escuma que es desborda del recipient:
 
-Joana: què és tot això?
 
-Nens: sucre, oli, vinagre, sabó
 
-Joana: algun nen em vol ajudar a llegir les etiquetes?
 
.bicarbonat
.sabó
.vinagre
 
Posem el bicarbonat al pot de precipitats i preguntem : què passarà si afegim sabó i vinagre?
 
-Nens:
-explotarà
-sortirà foc
-el sabó farà que tot sigui verd.
 
Finalment observem el resultat del volcà i tots els nens criden d'alegria, demanen més i més escuma, a la vegada comencen a entendre que vol dir una reacció química
 
 
 

 



 

OLI + AIGUA + MEL

 
Avui oferim ingredients coneguts per tots els nens i les nenes .
 
Anem afegint en un got de precipitats:
-primer l'aigua
 
-Joana: què passarà si ara posem oli?
 
-Nens:
-tot es farà de color groc
 
-es faran bombolles
 
Posem l'oli que es queda a sobre, i tothom queda en silenci observant.
 
Després afegim la mel
 
-Joana: què passarà?
 
-Nens: es quedarà a sobre de l'oli
 
Però la mel baixa al fons del got...un altre cop silenci
 
-Nens:
-és que entre cada cosa hi ha un plàstic transparent que fa de separació i per això no es junten.
Llavors remenem a veure que passa, però quan el deixem reposar es tornen a separar.
 
-Nens:
-ja ho sé: és que la mel pesa molt i per això cau al fons, l'aigua menys i l'oli menys
 
 
MOLT BE!!! 

 

 






 

 

 

 

 
 
 
 
 

 

PROJECTES CURS 2018-2019 (P4-C)

 
 
QUÈ ENS PASSA PER DINS QUAN ENS FEM MAL? 
 
 
Sovint a les nostres converses i moments de rotllana apareix la necessitat d'explicar que ens hem fet una petita ferida o que alguna vegada vam caure i ens vam fer mal:
 

 
nen/a.-mira Joana un dia vaig caure i em vaig fer mal i molta sang
nen/a.-em vaig caure i va dir la mama: "això no és res"
nen/a.-jo també vaig caure i tenia una ferida amb sang
nen/a.-tinc una tireta pel meu mal
nen/a.-el meu germà es va caure i es va fer mal
 

 
 
nen/a.-quan ens fem mal ens posem una bena
Joana.-per què?
nen/a.- així no plorem
nen/a.-quan ens fem mal ens surt molta sang
Joana.- per què surt sang?
nen/a.- surt sang perquè amb una pedra ens fem un forat
nen/a.-si ens pica un mosquit ens surt sang
nen/a.-ens surten microbis
nen/a.-si ens fem una ferida el cor ens va ràpid
 
Com existeix un interès clar en aquest tema hem decidit entre tots treballar-lo com a projecte.
En aquests moments inicials els nens ja tenen força coneixements del tema, però cal ordenar-los i aprofundir en ells, per anar adquirint a poc a poc nous conceptes.
 
 
Joana.- què fem quan ens hem fet un mal?
nens/es :
-plorem
-ens surt sang
Joana.- a on anem?
nens/es:
-amb la mama i al metge
-primer anem amb la mama i després anem al metge
-també podem anar a l'hospital
 
 
Mirem a la pantalla imatges de nens que s'han fet mal o tenen alguna ferida 
 

 
 
 
Joana.-què ens passa quan ens fem mal?
nen/a.-les ferides primer es fan crosta, després torna a ser com carn normal.
Joana.-per què?
nen/a.-així es curen
 
 
En general existeix el desig de saber què passa per dins.
nens/es:
-volem veure que ens passa per dins.
 
Per això la pregunta del nostre projecte serà:
 
QUÈ ENS PASSA PER DINS QUAN ENS FEM MAL?
 
Joana.- si no sabem que ens passa per dins quan ens fem mal, què podem fer?
nens/es:
-mirar dibuixos del cos humà
-preguntar al papa i a la mama
-preguntar als germans
-preguntar als avis i a les àvies
-mirar la tablet, l'ordinador i el mòbil
-mirar llibres del cos humà
 
Joana.- si volem mirar llibres del cos humà a on els podem anar a buscar?
nens/es:
-a la biblioteca
 





 
 
 A la classe ens organitzem per grups i mirem els llibres de la biblioteca, després expliquem tot el que hem vist
 





 
 


 nens/es: volem dibuixar com és el nostre cos per dins
 
 


Dibuixos inicials del nostre projecte

 
Hem fet els dibuixos i després en petits grups hem escrit, amb l'ajuda de la Joana , paraules per explicar els nostre dibuixos.
 
Quan tots hem acabat veiem que les paraules més repetides són:
 
Sang - ossos - músculs - pell
 
Aquestes són les parts del cos que més ens interessen, per això són les que estudiarem al nostre projecte.
 
Joana.- hem vist que tenim sang, ossos, músculs i pell, però, com ho tenim tot això a dins el cos?
està tot junt? separat?
 
nen/a.- no, l'esquelet està tot armat. Està tot organitzat per dins
nen/a.-la sang passa per dins d'uns tubs
nen/a.-sí, són les venes
 
 
 
A la vegada a moltes converses acostuma a aparèixer el desig de jugar a metges.
 
nen/a.- jo a casa tinc un maletí de metges, Joana el puc portar per jugar?
nen/a.-jo també vull jugar a metges, podem portar maletins?
nen/a.-el meu pare és metge!
 
 
 

 
Per això vam escriure una carta als pares i les mares:
 
 

 
Així a poc a poc anem omplint el nostre racó de metges amb joguines i objectes de veritat:
 
 



 
 
 
 
Però el que més ens agrada i com més aprenem és jugant:
 
 


 
 
 
 
 
Juguem, juguem i juguem molt, a vegades quan estem jugant sorgeixen preguntes i a vegades apareixen dubtes i comentaris quan estem a la rotllana:
nen/a.- els metges tenen paper i llapis per escriure
nen/a.- Joana ens dones més fulls, volem escriure
Joana.- què és el que escriuen els metges?
nen/a.- escriuen números
nen/a.-no, són les receptes
Joana.- què són les receptes?
nen/a.- jo tinc al meu maletí de metges, són per escriure els noms de les medecines i el nom del metge.
Joana.- i que farem després amb les receptes?
n/aen.- anem a comprar a la farmàcia
 
Ens posem d'acord en rotular el nom de les medecines i fer receptes nosaltres també. Algunes receptes les fem de manera lliure i també fem una recepta igual per a tots
 




 
 

 
Les medecines
 
 
 
 
nen/a.- Joana a mi els altres nens no em deixen agafar el pal per la boca
Joana.- quin pal?
nen/a.- el pal que els metges el posen a la llengua , no sé com es diu
Joana.-com podem fer per esbrinar-ho?
nen/a.- podem buscar a internet
 
Busquem a internet i aprenen el nom de l'Instrumental Mèdic
 

 
El mateix ens passa amb el Vestuari Mèdic, necessitem saber com és diu allò que els metges es posen als peus, al cap , a les mans...
 
 
Joana: quan anem al metge què ens fa exactament?
nen/a.- a mi en fa la revisió
Joana.- què és la revisió?
nen/a.- és quan ens posen a sobre d'una balança i ens pesen
nen/a.-també ens mesurem per si hem crescut
nen/a.-a mi el metge em posa el termòmetre
nen/a.-ens mira si el cor ens va ràpid
 
 
 




Joana.- tu mesures 111, però 111què?
nen/a.- mirimetros
Com no ho tenim clar ho busquem a internet: centímetres


 
 
 
 



També necessitem buscar a internet que la temperatura corporal es mesura en graus centígrads.
 

 


  

Joana: tu peses 20, però 20 què?
nen/a: kg!





 
 

Per comptar com va de ràpid el cor, la mare de l'Ane , que és metgessa, ens porta un pulsioxímetre de dit, així podrem saber els número de batecs del nostre cor i la saturació d'oxigen de la nostra sang.
Ens agrada molt el pulsioxímetre i també ens hem fixat que aquesta paraula és molt llarga, té moltes lletres!
 
 
Ja hem après moltes coses del cos humà i del que fan els metges per curar-nos, però encara queden moltes incògnites a resoldre i ens costa relacionar tot el que estem aprenent per resoldre la nostra pregunta: Què ens passa per dins quan ens fem mal?
 
Joana: qui ens podria ajudar a resoldre els nostre dubtes? A qui podríem preguntar?
nen/a.-podríem preguntar als metges i als infermers
nen/a.-el meu pare és metge!
nen/a.- i la meva mare també
 
Finalment ens posem d'acord amb la mare de l' Ane i vindrà un dia a la nostra classe a ajudar-nos.
Però abans:
Joana.- quines preguntes li farem a la metgessa (mare de l' Ane ) quan vingui. Després de molt xerrar i discutir acordem les següents preguntes:
 
1) Com es cura un os quan s'ha trencat?
2)Ens podem caure i fer sang , però no un forat a la pell?
3)Si es perd la força als músculs com ho podem curar?
4) Com es cura una ferida?

 
 
ENS VISITA UNA EXPERTA
 
 
nen/a.- Com es cura un os quan s'ha trencat?
metgessa: si tenim un os trencat primer cal inmovilizar-lo amb guix i així l'os cicatritza per dins i es cura.Necessita quatre setmanes per refer-se.
 
 
nen/a.-Ens podem caure i fer sang, però no un forat a la pell?
metgessa.- Sí, és quan ens surt un blau, és a dir un hematoma. Es queda la sang acumulada i es veu de color blau, primer canvia de color i després desapareix.
 
 
nen/a.- si es perd la força als músculs, com ho podem curar?
metgessa.- Cal fer un entrenament al múscul fent una gimnàstica especial . Ens la fa el fisioterapeuta.
 
 
nen/a.- Com es cura una ferida?
metgessa.- Primer es neteja la ferida, després podem cosir-la amb punts o grapes o sinó amb una agulla i fil de seda
 
 
 

 Avui a la classe dels setciències ha vingut la mare de l'Ane i com és metgessa ens ha explicat moltes coses del nostre cos

 




 
 
 
 
 
 
 Un altre dia recordant tot el que ens va explicar la mare de l' Ane decidim que nosaltres volem practicar tot allò que vam aprendre amb ella.
 
 
 
CURAR UN OS TRENCAT
 
 
 
 
 OBSERVAR ELS HEMATOMES
 
 

 
 
 FER FISIOTERAPIA
 
 
 

 
 
CURAR FERIDES 
 



 
 
 
 
També sorgeix la idea de fer un dibuix gegant del cos i per grups representar a sobre tot el que hem aprés
 
DIBUIXEM UNA SILUETA GEGANT 
 
 
 




 
 
 
GRUP ESQUELET 
 
 
 
 








 
 
 GRUP SANG
 
 




 
 
 
 GRUP MÚSCULS
 



 
 
 
 GRUP PELL
 
 
 
 
 



 
 
 Al llarg de tot el procés ha anat creixent la nostra xarxa de continguts, de tant en tant ens aturem per comentar-la, afegir-hi continguts i sovint ens la expliquem entre nosaltres.
 




 
 
 
 
 
Per gaudir de tot el que hem aprés programem una sortida a un museu
nen/a.- Joana als museus també podem veure els cos humà!
Anirem al Museu de la Ciència i la Tècnica de Terrassa. Farem una visita i un taller interactiu:
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Ha estat molt bonic compartir amb els Setciències aquest camí d'aprenentatges i descobriments.
Moltes gràcies a totes les famílies per la vostra col·laboració.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 

JARDÍ DE LES OLORS

AVUI DESPRÉS DE MOLTS DIES DE PLUJA HA SORTIT EL SOL I HEM ANAT A GAUDIR DEL JARDÍ DE LES OLORS
 


 
 
 
 
 
























 

 

 

 

 

PROJECTES CURS 2017-2018 (P3C)

Projecte: Per què volen els avions?

Aquest semestre hem estat aprenent moltes coses relacionades amb els avions i el seu vol. Us deixem una petita mostra de tot el que hem investigat. 
Desitgem que en gaudiu com nosaltres ho hem fet!

Activitat d'aula: LES PLANTES AROMÀTIQUES ES PODEN MENJAR?

Benvolgudes famílies,

Durant uns dies hem tingut a l'aula  unes quantes plantes aromàtiques amb les quals hem pogut descobrir algunes coses relacionades amb la seva cura i les seves utilitats.

Visitem el Jardí de les Olors de l'escola

Hem anat a jugar i experimentar al Jardí de les Olors. Ha sigut una experiència ben interessant i divertida.

Sortida al Centre d'Aeronàutica del Prat

Benvolgudes famílies,

Aquí teniu una mostra del que vam veure i viure a la nostra sortida a l'aeroport. Fou tota una experiència poder veure els avions de tan a prop.

Projecte "Ens podem fer una disfressa?"

Benvolgudes famílies, 

Durant les darreres setmanes hem estat ben enfeinats pensant com podríem fer la nostra disfressa. Aquí teniu un tast del treball que hem fet i del que hem gaudit portant-lo a terme.



Desenllaç del projecte "PER QUÈ NO HI HA NÚVOLS AVUI"












Adaptació

Benvolgudes famílies,

Tal com us hem anat explicant, durant el primer trimestre, els nens i nenes s'han anat adaptant a l'escola. Els primers dies vam començar a fer les primeres converses d'aula per tal d'anar-nos coneixent. Us en deixem una mostra:


Projecte :"PER QUÈ NO HI HA NÚVOLS AVUI"

Col·laboració famílies


Agraïm la vostra participació en el projecte. 






Inici projecte: "PER QUÈ NO HI HA NÚVOLS AVUI"

Benvolgudes famílies,

Com ja sabeu, fa uns mesos vam començar el nostre primer projecte. Tot just ens iniciàvem en les noves dinàmiques de l'escola, però de seguida els nens i nenes van començar a participar en les converses de grup i d'aquestes van anar sorgint dubtes i preguntes que necessitaven respostes. Des del començament els nens i nenes de la classe, han tingut moltes ganes d'aprendre, d'investigar i de descobrir tot el que passa al seu voltant.

El nostre primer projecte va sorgir de la pregunta:

Per què no hi ha núvols, avui?





















Foto de grup

Benvolgudes famílies,

Ens hem fet la foto de grup. Ha sigut molt divertit i mireu que guapos estem!!!




Orla 




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada